Zorgelijk verslag over werving van pleeggezinnen


Vóór de vakantie heeft het Landelijk Pleegzorg Panel meningen gevraagd over het werven van pleeggezinnen. Daar is massaal op gereageerd met heldere en expliciete meningen. Het panel heeft alle antwoorden geanalyseerd en er een behoorlijk zorgelijk verslag uit gedistilleerd.

De belangrijkste conclusies

 

  • Als er meer geld en energie zou worden gestoken in het behouden van pleegouders, waren er minder nieuwe pleeggezinnen nodig. Dat is beter voor alle betrokkenen, want: tevreden pleegouders = minder doorplaatsingen = gelukkiger kinderen + minder nieuwe gezinnen nodig.
  • 15% van de pleegouders is via een wervingscampagne aan pleegzorg begonnen. De overige pleegouders zijn op eigen initiatief of vanwege een vraag uit het netwerk aan pleegzorg begonnen.
  • Een meerderheid van de respondenten vindt de huidige wervingscampagnes een te positief beeld geven van pleegzorg en zou liever zien dat de beeldvorming over pleegzorg realistischer wordt.
  • In de laatste wervingscampagne “supergewone mensen gezocht” herkende de helft van de pleegouders zich niet.
  • Een meerderheid van de respondenten vindt dat de verantwoordelijkheid voor de werving niet alleen bij de aanbieders van pleegzorg hoort te liggen, maar dat het een gedeelde verantwoordelijkheid zou moeten zijn, bijvoorbeeld samen met de gemeente.

Lees het hele rapport van het Landelijk Pleegzorg Panel.

Omdat de reacties veel nieuwe vragen en wellicht ook discussie oproepen hebben we deze zomer een facebookpagina gelanceerd. Op deze pagina stellen we u enkele discussievragen n.a.v. de resultaten. Het panel nodigt u van harte uit u aan te melden en mee te discussiëren. Ook de leden van het bestuur zullen er regelmatig van zich laten horen. Naar de Facebookpagina.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.