Kansen voor jeugd-GGz en wijkteams


Ferko Öry zegt in een blog op Kennisnet Jeugd dat de jeugd-GGz zijn kansen moet grijpen in wijkteams. “In wijkteams is veel te winnen als deelnemers hun kennis en vaardigheden delen.” Zijn blog heeft de titel ‘Leren via Twitter of in de praktijk – of beide?’ Er is veel online veel te leren, maar niet alles. Hij geeft een mooi voorbeeld van kennisverspreiding via online media. Iva Bicanic, psycholoog en coördinator van het Centrum Seksueel Geweld in Utrecht, stuurde elke dag een tweet met nuttige kennis over seksueel geweld.

Door Iva’s tweets is mijn kennis over seksueel geweld en evidence based traumabehandeling toegenomen. Zij inspireert me om cliënten voortaan gericht naar doorgemaakt seksueel geweld te vragen.

Maar het is volgens Ferko Öry niet genoeg. Kennis en sociale vaardigheden ontwikkel je door intensieve interactie.

Ik zie kansen voor de jeugd-ggz in de wijkteams, niet alleen aan de poort, maar als deelnemer in een wijkteam. Zodat zij hun kennis en vaardigheid gericht inzetten. Voor wijkteams is oplossingsgerichte intervisie een goede weg om zowel kennis als teambuilding te stimuleren.

Aan het eind van zijn blog doet hij een voor gezinsvormen interessante uitspraak. “Jeugd-ggz-professionals die meedraaien in wijkteams als ‘gewoon wijkteamlid’ vrezen dat zij hun expertise kwijtraken. Die angst is invoelbaar.” En dan zegt hij:

Tegelijk denk ik dat het praktisch meedraaien in gezinssystemen voor hen enorm waardevol is.

Die opvatting steun ik van harte. Ferko zal hier vooral doelen op de preventieve benadering van ‘één gezin, één plan’. Voor kinderen in pleeggezinnen of gezinshuizen, is die expertise vaak al wel (beperkt en te vaak op afstand) beschikbaar via de betrokken jeugdzorginstelling, maar niet in de context van de wijk of het dorp. Via lokale netwerken van gezinsvormen kunnen verschillende werelden aan elkaar worden verbonden: die van de leefwereld of het sociale systeem in de wijk, het gezinssysteem c.q. de opvoedingscontext in pleeggezinnen en gezinshuizen (en andere gezinsvormen), de preventieve en ambulante jeugdhulp en de jeugd-ggz. Horizontale verbindingen dus, die kunnen leiden tot meer duurzame constructies en aanpakken.

Bron: Kennisnet Jeugd. Lees hier de hele blog van Ferko Öry

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s